کد خبر: 1224353
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گفت‌و‌گوی «جوان» با دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره حفظ موضوعی قرآن در جامعه
اگر چه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی در اجرای طرح مشارکت دارند، اما هدف، تسهیلگری یک عملیات مردمی است و قرار نیست که این طرح به اسم دستگاه یا نهادی شناخته شود
 فرزین ماندگار
جوان آنلاین: در آخرین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی با رأی اکثریت اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به سمت دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی منصوب شد. در این جلسه از آقایان سید محمدجواد آل‌احمد، دبیر سابق و رضا سلامت‌پناه سرپرست شورای توسعه فرهنگ قرآنی قدردانی شد. حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و همچنین دبیری جامعه فرهنگی قرآنی عصر را بر عهده دارد. با حسینی درباره حفظ موضوعی قرآن صحبت کرده‌ایم؛ او معتقد است محتوای طرح موضوعی قرآن، ۳۰ فراز بسیار برجسته و ۳۰ آیه فوق‌العاده کلیدی در حوزه باور‌های اعتقادی، فردی و اجتماعی است که اگر این اتفاق به درستی رقم بخورد، یک گفتمان قرآنی خوب در کشور مستقر خواهد شد. 
 
حفظ قرآن کریم موضوعی است که رهبر معظم انقلاب حدود ۱۰ سال پیش روی آن تأکید کردند و فرمودند که ما در کشور حافظ قرآن کم داریم و بحث دست‌کم یک میلیون حافظ و در حالتی آرمانی ۱۰ میلیون حافظ را مطرح کردند. فکر می‌کنید به عنوان یک عضو شورای انقلاب فرهنگی چه دورنمایی می‌توان برای این موضوع متصور بود؟ 
به طور طبیعی دستگاه‌های مختلف فرهنگی - تبلیغی کشور در اجرای عملیات حفظ موضوعی قرآن مشارکت دارند. با همه تکثر، تعدد و تنوعی که فعالیت‌های ماه رمضان دارد، اما اینکه همه دستگاه‌ها تحت یک لوا تصمیم به اجرای عملیاتی مشترک گرفته‌اند، نکته حائز اهمیتی است که باید به آن توجه شود. علاوه بر این، اشاعه و ترویج گفتمان قرآن، اتفاق مبارک دیگری است که در ماه رمضان امسال شاهد آن بودیم. 
باتوجه به اینکه فرم‌ها، قالب‌ها، زمینه‌ها و بستر‌های فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی - تبلیغی با یکدیگر متفاوت است، اما هر کدام از این نهادها، با همه تنوع و تکثر پای کار آمده و و تأثیرگذاری محتوای این عملیات را بیشتر می‌کنند. 
 
به نظر می‌رسد همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های دولتی در این طرح می‌تواند یک حرکت ملی را رقم بزند. چقدر در این زمینه می‌توان دستگاه‌های مختلف را به طور جدی پای کار آورد؟ 
طرح حفظ موضوعی قرآن گام گسترده دستگاه‌های فرهنگی است، هموطنان از طریق فضای تبلیغات محیطی و فضای مجازی از جزئیات برگزاری این طرح مطلع شده و شاهد حرکت به سمت یک آرمان قرآنی خواهند بود. 
در کنار طرح حفظ موضوعی، برخی دستگاه‌های فرهنگی با مشارکت بیشتر، تولیدات و آموزش‌های ویژه‌ای خواهند داشت؛ مشابه اتفاقی که اخیراً در طرح حفظ موضوعی مستورا شاهد آن بودیم. البته طرح حفظ موضوعی که قرار است در ماه رمضان اجرا شود، جامع‌تر و عظیم‌تر از حفظ موضوعی مستورا خواهد بود. 
 
روی مشارکت و همکاری مردم در این طرح چقدر حساب باز شده‌است؟ 
در این فرایند، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات و رئیس شورای توسعه قرآنی فرمانده این عملیات مشترک است و اگر چه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی در اجرای این طرح مشارکت دارند، اما هدف، تسهیلگری یک عملیات مردمی است و قرار نیست که این طرح به اسم دستگاه یا نهادی شناخته شود. 
 
رسانه‌ها چقدر می‌توانند در این طرح مشارک جدی داشته‌باشند؟ 
هدف از اجرای این طرح گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین است. محتوای این طرح، ۳۰ فراز بسیار برجسته و ۳۰ آیه فوق‌العاده کلیدی در حوزه باور‌های اعتقادی، فردی و اجتماعی بوده که اگر این اتفاق با کمک رسانه‌ها و مجموعه‌های مختلف حاکمیتی و مردمی به درستی رقم بخورد، یک گفتمان قرآنی خوب در کشور مستقر خواهد شد. بر این اساس، به اعتقاد من این طرح کاملاً هم راستا با اقداماتی است که ما در مسیر جهاد تبیین باید انجام دهیم. 
 
آیا برای این طرح اسناد بالادستی هم ملاک عمل هستند؟ 
منشور توسعه فرهنگ قرآنی که به عنوان نخستین سند جامع نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن کریم در سال ۱۳۸۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، برنامه ملی نظام برای دستیابی به جامعه‌ای متمسّک به قرآن و عترت و ارتقای ایران به کشوری توسعه‌یافته با هویتی اسلامی انقلابی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی است که در آن علاوه بر بیان اهداف، سیاست‌ها و راهبرد‌های توسعه فرهنگ قرآنی، کلیات ساختار اجرایی تحقق آن در قالب تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های تخصصی بیان شده‌است. 
 
رکن اجرایى پیشبرد اهداف، سیاست‌ها و راهبردهاى طرح دقیقاً چه نهادی است؟ 
شوراى توسعه فرهنگ قرآنى، رکن اجرایى پیشبرد اهداف، سیاست‌ها و راهبردهاى منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که با حضور وزرا و مدیران دستگاه‌ها و نهاد‌های ارشد فرهنگی و آموزشی کشور، صاحب‌نظران منتخب امور قرآنی و نمایندگان بخش مردمی قرآنی به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود. با توجه به مرجعیت تخصصی و انحصاری این شورا در راهبری، سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت بر کلیه فعالیت‌های قرآنی، مصوبات آن برای دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی، عمومی و مردمی لازم‌الاجراست. در واقع تابستان ۱۴۰۲ فعالیت شورای توسعه قرآنی در چارچوب مشخص به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده و سازمان تبلیغات بازوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در امور قرآنی عنوان شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار